Home / Веданта / Йога според Веданта

Йога според Веданта

maxresdefault

Йога според Веданта

Думата йога произлиза от санскритския корен „юдж”, което означава да събера, да свържа. И така йога означава да свържем егото с висшето Себе- съединявайки нисшето с висшето Съзнание. Тъй като пълното сливане е крайната цел на Йога, също и техниките които подпомагат прогреса на човека към тази Реализация на Най-висшето се наричат Йога. В хиндуизмът има четири Йоги или пътища водещи към крайната цел. Те са:

1. Бакти Йога- пътя на отдаването

2. Гняна Йога – пътя на знанието

3. Карма Йога – пътят на действието

4. Раджа Йога- пътят на мистицизмът

Въреки че техниките са различни, целта която се постига чрез всички тези пътища е една и съща. Всички тези техники са базирани на теорията за вътрешната интеграция чрез себе-пречистване. В правилата които са залегнали в живота на практикуващият присъстват и четрите пътеки. Разликите в пътеките дават избор да се приспособят към различните характери и различните типове индивиди за тяхната себе-еволюция.

Разликата в храктерите на индивидите е резултат от различната стуктура на техните умове и интелекти. Според тази разлика цялото човечество може да бъде разделено на 3 категории:

1. Емоционални- тези чиито ум (сърце) е сравнително по-развит от техният интелект (глава)

2. Интелектуални- чиито глава –интелект е по-развита от сърцето

3. Активни- тези които са активни по темперамент и тяхната глава и сърце са по-равно развити.

Тази класификация е базирана на сравнението на емоционалните и рационалните черти в човешкият характер. Не можем да кажем за нито едно човешко същество че е напълно интелектуалено или чисто емоционално. Хиндуизмът показва пътеката на отдаването (бакти Йога) за Емоционалнния клас хора; пътеката на заннието (Гняна йога) е за интелектуалните и пътеакта на действието (карма йога) за активните.

В пътеката на отдаване бакти йога, преданоотдаденият излива нейното/неговото обожане към избран идол на олтара. Ума постоянно бива каран да се отдава наслаждаваки се във формата, величието и божествената природа на обожаваният Бог на сърцето му/и. В права порпорционалност с интензитета на отдаването става фокусирано с една единствена непрекъсната мисъл. В този етап на фокусирана интеграция, преданоотдаденият чувства Бог на всякъде. В други екстатични преживявания има само два аспекта а именно човекът и Бог. Запаленият интензивен огън на преданоотдаването кулминира в Себе-изследване и себепречистване когато отдаденият се обръща навътре и разбере своята собствена есенциална природа, Себето е нищо друго но Самият Бог.

За интелектуалните човешки същества този метод е малко отвлечен, тъй като те нямат сърце с което да се разтворят и потекат в непрекъснатият поток на любов към Бог с форма и име. Интелектът, както винаги е било, затваря свободният поток на любов в сърцето. На такъв търсач са дадени инструментите на есенциалното разсъждние , които могат да премахнат всяко съмнение и объркване. Имайки такова знание, търсача сигурно се придвижва към Истината, отказвайки се от нисшите животински страсти и егоцентрични ценности в регенериращ чувствен живот, чрез разбиране на несъвършенствата на фалшивият блясък на обектите на сетивно наслаждение, и търсача постепенно преодолява желанията за наслаждение чрез сетивата. Чрез тази вътрешна интеграция той достига порталите на философията и размишлява интензивно и потоянно върху логиката и аргументите стоящи зад сентенциите на Упанишадите. Тогава той започва да разделя между Постоянно и Непостоянно, Истинско и неистинско, между Трансцеденталното и земният свят на света на усещанията. Когато по този начин е абсорбиран в такова размишление той се впуска в интензивна медитация, и неговият ум се слива с нищото, оставяйки го в трансцедентална опитност на Върховното.

Третият вид се отнася до голяма част от човешките същества, чиито темперамент варира между тяхната глава и тяхното сърце- управлявани от сетивата, в един момент те са чувствително емоционални, и в следващия съвсем рационални. За такива търсещи чиито темперамент е от смесен тип се препоръчва карма йога. Карма Йога всъщтност е прекрасна комбинация между емоционалните радости на отдаването и интелектуалната тръпка на Веданта.Когато действието е посветено на по-висок олтар и се изпълнява без его и без егоцентрични желания, такавадуховна практика се нарича карма йога.

Раджа Йога включва високо развита схема от упражнения популярно познати като асана и пранаяма. Чрез тези упражнения обвивката на грубото ни материално тяло и виталното тяло се тонират и също така вътрешните ни инструенти ум и интелект се интегрират. По този начин чрез умствено пречистване регулация на желанията и се постига финална интеграция на всички мисли.

Човешките същества имат всички темпераменти, изброени по-горе и имат сложна личност, въпреки че могат да приадлежат към една или друг вид предоминантно.Тъй като е така се препоръчва търсещият да практикува всички видове йоги, порпорпорционално на влиянието на различни черти от техният характер.

Практиктикуването на тези Йоги да се оттегли ума от неговите заетости в външният свят на усещания. Състоянието на умстено оттегляне се нарича упарати. Този, който придобие упарати става подготвен да достигне местоприбиваването на Истината. Тогава то може да практикува концентрация (дхарана ) и медитация (дхияна) По пътя на еволюцията, медитацията е крайната врата през, която всеки търсещ трябва да мине за да придообие висшият опит на абсолютната Реалност.

Check Also

Философия и религия

Философия и Религия London- Shri Swami Narayan Mandir Философията посочва невидимите нишки, които събират заедно …

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *